Coğrafi İşaret Nedir?
Coğrafi işaret, tüketiciler için ürünün kaynağını, kendine has özelliklerini ve ürünün söz konusu bu özellik ile coğrafi alan arasındaki bağlantıyı gösteren ve garanti eden bir kalite işaretidir.
Coğrafi İşaret Neden Önemlidir?
Ürünlerin menşei ve mahrecinin (üretim süreci) doğru bir biçimde değerlendirilmesi amacıyla ortaya çıkmış olan coğrafi işaret tescili sayesinde yöreye ait olan ürünlerin haksız rekabete uğramaları önlenebilmektedir. Coğrafi işaret ile ürünün gelenekselliği ve yöresel özellikleri korunmuş olur. Türkiye’de 932 tescilli ürün varken 737 adedin ise tescil işlemleri devam etmektedir.
Tescilli Çemen's Gurme Lezzetleri
Kayseri El Mantısı: Çemen’s üretim merkezinde kalite standartlarına uygun ve hijyenik koşullarda Kayserili kadınlar tarafından el yapımı ve %100 dana eti ile üretilen bu ürünü diğer mantılardan ayıran özelliği kendine has sıkma şekli, boyutu ve iç malzemesinin lezzeti açısından, sabır ve emek gerektirmesidir. Hikayelere de konu olmuş Çemen’s el mantısı Kayseri’nin gözbebeği ve tescilli coğrafi ürünlerindendir.
Artizan Sucuk ve Artizan Pastırmalar: Tamamen doğal ve geleneksel yöntemler ile yapılan ürün kendi besi çiftliklerimizde yetiştirdiğimiz büyükbaş hayvanların en kıymetli bölgelerinden %100 dana etinden yapılmaktadır. Hiçbir ısıl işlem görmeden tamamen doğal yöntemlerle kurutulmaktadır. Kurutma aşamasında ise Erciyes Dağı’nın esintileri kullanılmaktadır. Artizan ürünler koruyucu içermemesi ve doğal yöntemler ile üretilmesi nedeniyle de çocukların tüketimi için öncellikli ürün olarak tercih edilmektedir.
Ezine İnek Peyniri: Çanakkale Bayramiç yöresinden sizler için özel olarak temin edilen ürün, ülkemizin nadide ürünlerindendir. Belirli bölgelerden alınan sütler ile yapılır ve mutlaka Ezine Peynirciler Derneği’nin onayı alınır. Bu onay ile alınan Coğrafi tescil belgesi olmadıkça Ezine Peynir olarak anılamaz.
İzmir Tulum Peyniri: İzmir Tulum Peyniri; Aydın, Balıkesir, İzmir ve Manisa illerinde yetişen hayvanlardan elde edilen ve %50 koyun, %25 keçi ile %25 inek sütü kullanılarak yöreye özgü metotla göre üretilip en az 4 ay süre ile olgunlaştırılan peynirdir. Geçmişi eskiye dayanan İzmir Tulum Peynirinin coğrafi sınır ile ün bağı bulunur.
Eski Kars Kaşarı: Coğrafi işaretli Kars kaşarının üretim sınırı Ardahan ve Kars illerinin tümünü kapsayan alandır. Üretimin tüm aşamaları bu sınırlar içinde gerçekleşmelidir. Peynir merada otlayan yerel ırktan hayvanların sütünden yapılmalıdır. Şirden maya ile üretilmektedir. Şirden mayası, otla beslenmeye başlamamış buzağıların ve oğlakların midelerindeki şirden olarak adlandırılan bölgesinden elde edilir. Şirden mayasından elde edilen peynirler probiyotik özelliğe sahiptir ve bağışıklık sistemini güçlendirir. Katkı maddesi ve GDO içermez.
Acı, Tatlı Uşak Tarhanaları: Uşak Tarhanasının ünü; Uşak ilinin iklim koşulları nedeniyle fermantasyonun daha düşük sıcaklıkta ve daha uzun sürede gerçekleşmesinden dolayı mayalanmayı sağlayan mikroorganizma çeşitliliğinin yüksek olması ve bunun sonucu lezzetinin artmasından, ayrıca tarhana yapımında diğer yörelere nazaran yoğun biber kullanımı sayesinde Uşak yöresinde tarhananın iştah açıcı özellik kazanmasından kaynaklanmaktadır. Bu itibarla ürün menşe adı olup, üretim işlemi tümüyle Uşak ili sınırları içerisinde gerçekleştirilmelidir. Uşak Tarhanası; buğday unu, tam yağlı yoğurt, kırmızıbiber, soğan, domates ve nanenin karışımı ile hazırlanan hamurun en az 21 gün fermente edildikten sonra, temiz bez üzerine serilerek ve belli aralıklarla boyut küçültülerek gölgede kurutulan granül yapıda bir tarhana çeşididir.
Hem kendi üretimimiz olan ürünlerde hem de sizler için tam yöresinden, birçok araştırmanın sonunda temin ettiğimiz ürünlerde bu denli hassas olmamızın nedeni kalite anlayışımızın öncelikli olmasından kaynaklanmaktadır. Doğal ve sağlıklı ürünleri tüketici ile buluşturuyor, toplum sağlığını da öncelikli olarak gözetiyoruz.
Özellikle gıda sektöründe bu hassasiyetlere sahip olmak sizi rakiplerinizden her zaman bir adım önde tutacak ve tercih edilme nedeni olacaktır. Müşteriye bakış açısı ticari bir algı olmaktan çıkmalı, değer yargıları değişmeli ve satıcı-alıcı boyutunun başkalaşması gerekmektedir. Hammaddelerin tercihinden, son ürünün çıkışına kadar devam eden emek zinciri tüketiciye ulaşana kadar ve hatta onlardan geri dönüşlerin karşılanmasına kadar aynı hassasiyet ile devam etmelidir.